לחיפוש באינדקס התכשירים המלא שלנו

יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ איתנו?

חיפוש מוצר באתר

קישוא מהזן ברכה

קישוא הינו גידול השייך למשפחת הדלועיים, משפחה זו מורכבת גם ממלפפון, מדלעת, מאבטיח, ממלון ועוד. רוב זני הקישוא בדרך כלל ירוקים כהים, אך עשויים להיות גם צהובים או ירוקים בהירים. צורתם לרוב דומה למלפפון, אך ישנם מספר זנים המניבים גם פירות עגולים או חציליים. עוד ניתן לומר על הקישוא כי 96% ממנו הם מים וכי הוא דל באנרגיה קלורית ובכלל בפחמימות (אתר החקלאות של ממשלת ויקטוריה, אוסטרליה, 2013).

גידול הקישוא הינו גידול מהיר וקצר מצד אחד, אך מהצד האחר הוא מאד רגיש לפגעים במשך כל ימות השנה. הקישוא רגיש למחלות כגון, קימחון הדלועיים, כשותית הדלועיים, עובש אפור (בוטריטיס), קשיונה גדולה ועוד ולמזיקים כגון, מנהרן החממות, כנימת עש הטבק, כנימות עלה, תריפס, פרודניה, הליוטיס, לפיגמה ופלוסיה. מכאן, שישנה חשיבות רבה לבחירת הזן לגידול הן מבחינת עמידותו לפגעים והן מבחינת קצב ייצור הפירות.

עוד יש לשים דגש על זמן המדף של הגידול, ישנם זנים אשר צבעם דוהה או אלו הופכים למרירים לאחר זמן מדף קצר. בבחירת הזן יש להתחשב גם בתכונה זו. בנוסף, קטיף הקישוא הינו עתיר בידיים עובדות, בייחוד בעונות השנה החמות בהן הקטיף מתבצע באופן יום- יומי, מה שמגביר את עלויות הגידול. לכן, יש לבחור זנים בכירים בעלי תכונות של תחילת ניבה מוקדמת, ריכוז גבוה של יבול וצמחים "חזקים" ופחות רגישים לפגעים. זנים באיכות גבוהה ימקסמו את התועלת מן התוצרת החקלאית ואף יורידו בעלויות הגידול.

קישוא מהזן ברכה, הינו זן מיוחד במינו. מדובר בצמח חזק, בעל קצב צימוח וקצב ייצור פירות גבוהים. זן זה נבחר על ידנו, צוות עדן זרעים, לאחר שנבחן מול 50 מכלואים שונים ו- 13 זנים מוכרים ומובילים בגידול בישראל. הזן ברכה היה יוצא דופן בתכונותיו אל מול 63 הזנים האחרים שנבחנו, זן זה מצליח להניב יבול בקצב גבוה מקצב הדבקת הצמח בווירוסים חולפים, במחלות ומהפגיעה בפירות הנגרמת על ידי מזיקים שונים. ניתן לגדל אותו בתנאי האקלים בישראל ולקטוף יבול איכותי מדי יום.

בנוסף, לזן ברכה פרי גלילי בעל גוון ירוק אשר מעט יותר כהה מהזנים המקובלים בשוק ועל ידי כך חיי המדף שלו טובים יותר מהזנים המקובלים.

     

 

עופרה שלנו המקסימה, שיתפה אותנו במתכון של ניוקי עם קישואים טריים שאתם חייבים לטעום!

מתכון לניוקי קישוא "ברכה" של עופרה:


מרכיבים:

3 קישואי ברכה חתוכים לקוביות

25 ג"ר חמאה

רבע כוס שמן זית

מספר עלי מרווה

שום כתוש

כ 5-4 שיני שום חתוכות לפלחים דקים

חבילת ניוקי

חופן של שעועית ירוקה דקה

שורש פרסה חתוך גס לעיגולים או בצל סגול

קולרבי 1 חתוך לרצועות

לימון

שומשום

מלח גס ופלפל שחור גרוס

אופן ההכנה:

שמים בווק (למי שאין, ניתן להשתמש במחבת) את שמן הזית, השום, החמאה, עלי המרווה יחד עם הניוקי ומטגנים מעט. לאחר מכן מוסיפים את הקולרבי, שורש הפרסה/ בצל סגול, השעועית הירוקה ואת קישואי הברכה, מקפיצים הכל ביחד ומוסיפים כפית פלפל, כפית מלח וגרידת לימון.

סוגרים את המכסה עד שהנוזלים הופכים להיות במרקם של חמאה יחד עם הניוקי.

לאחר 15-10 דקות מקפיצים שוב ומוסיפים מעל שומשום

למי שרוצה את המנה יותר פיקנטית ניתן להוסיף פלפל צ'ילי גרוס מעל המנה.

בתיאבון!

 

מקורות:

קישוא, אתר החקלאות של מדינת ויקטוריה, אוסטרליה. 2013.

https://agriculture.vic.gov.au/agriculture/horticulture/vegetables/vegetables-a-z/growing-zucchini-marrows

Agronews

עיתון מקצועי וחדשות עדכניות