לחיפוש באינדקס התכשירים המלא שלנו

יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ איתנו?

חיפוש מוצר באתר

זבוב הפירות הים תיכוני

זבוב הפירות הים תיכוני (Ceratitis capitata) הינו מזיק קשה הדברה המשתייך למשפחת זבובי הפירות. זבוב זה מצוי באזורי אקלים רבים והגיע לישראל בתחילת המאה ה- 20. זבוב הפירות הים תיכוני הוא מזיק רב פונדקאים אשר פוקד למעלה מ- 250 מינים של פירות וירקות. ממיני הפונדקאים שתוקף ניתן למנות את כל זני ההדרים, שזיף, אפרסק, נקטרינה, משמש, מנגו, תאנה, שסק, גפן, דובדבן, אבוקדו, תפוח, אגס, רימון ועוד רבים (גזית, 2014).

זבוב הפירות הים תיכוני הוא אחד מהמזיקים הנפוצים ביותר בעולם אשר זמן התפתחותו הינו מהיר ביחס למיני זבובים אחרים. בנוסף, הודות ליכולתו של זבוב הפירות הים תיכוני להתאים עצמו לסביבת מחייתו מבחינה מורפולוגית, פיזיולוגית והתנהגותית, הצליח לפלוש למקומות רבים בעולם ולשרוד בבתי גידול שונים (Arevalo-Vigne, 2017).

אורכו של הזבוב כ- 5 מ"מ וצבעו חום צהבהב. לנקבה יש צינור הטלה דמוי מחט המשמש כאיבר חוש לבדיקת התאמת הפרי להטלה ולניקוב הקליפה והחדרת הביצים. נקבת הזבוב קודחת בקליפת הפרי נקב בעומק של 2 -5 מ"מ ומטילה בתוכו מספר ביצים. נקבה אחת מטילה בכל יום מספר צרורות כאשר בכל צרור פחות מ- 10 ביצים. הרימות בוקעות, נוברות אל תוך הציפה וניזונות ממנה. כאשר הרימות לאורך של 1 ס"מ הם יוצאים מהפרי אל הקרקע, מתפתחים ומתחילים מחזור חיים נוסף. סף ההתפתחות של זבוב הפירות הים תיכוני הוא 12.4 מ"צ, מכאן שמשך ההתפתחות של הזבוב בעונת הקיץ מהירה ממשך התפתחותו בחורף. (מועצת הצמחים, 2018, גזית, 2014).

הנזק:

נקבת הזבוב מטילה ביציה תחת קליפת הפרי, העקיצה והרימות אשר מתפתחות בתוך הפרי גורמות לריקבון בפרי ולנשירתו. ללא הדברה, זבוב הפירות הים תיכוני עלול לגרום לאבדן כל היבול. דוגמא לכך היא כי בעבר נמנע גידולם של פירות קיץ כמו משמש ואפרסק באזור מישור החוף בשל פגיעתו של הזבוב. עוד חשוב לציין כי הזבוב אינו פוגע בצמח ובזרעי הצמח הפונדקאי, הוא מהווה חלק משרשרת הפירוק הטבעית של הפרי בטבע. נזקיו של הזבוב הינם נזקים כלכליים בלבד לתוצרת החקלאית (גזית, 2014).

נזק נוסף הינו לתוצרת המיועדת לייצוא. בכנס חומרי הדברה בתוצרת חקלאית שנערך ב-6 בנובמבר (2019), הרצה פרופ' עבד גרה בנושא זבוב הפירות הים תיכוני. לדבריו, המזיק העיקרי שפוגע בתוצרת הטרייה לייצוא הוא זבוב הפירות הים תיכוני. עוד הוסיף כי מדובר במין פולש שהוכרז באיחוד האירופי, בארה"ב, ביפן, בקוריאה, באוסטרליה ומדינות נוספות כמזיק הסגר. בישראל הוכרז לפני 25 שנים כנגע לאומי ומכאן שהימצאותו מזיקה ואף עלולה לסגור ייצוא של תוצרת ישראלית.

הימצאות זבוב הפירות הים תיכוני באזורים רבים ברחבי העולם הביאה להפסדי יבול של מיליארדי דולרים בשנה ואף פגעה ביכולת ייצוא של מדינות רבות. תפוצתו אילצה מדינות להגדיר אזורים להסגר ולהגביל התרחבות שטחים לחקלאות כתוצאה מהסדרי ההסגר המחמירים שהוטלו למניעה של התפשטות המזיק (Arevalo-Vigne, 2017).

חברת מרחב אגרו בשנים האחרונות ביצעה ניסויים להדברת זבוב הפירות הים תיכוני בהדרים וניסויים להדברת זבוב הזית בזית עם התכשיר אקסירל בשילוב התכשיר נו- לור.

אקסירל הינו קוטל חרקים המיועד להדברת זחלי עשים, חרקים מוצצים וזבובי פירות ונמנה על הקבוצה הכימית Anthranilic diamid. התכשיר חודר לגוף החרק במגע ובבליעה ונקשר לקולטני Ryanodine בתאי שריר של חרקים. כתוצאה מכך חל שחרור בלתי מבוקר של סידן בתאי שריר, שיתוק והפסקת אכילה תוך זמן קצר. קטילה סופית תושג בתוך 6-3 ימים.

אקסירל מתאים ברוב המקרים לריסוס בתוכנית של הדברה משולבת (IPM) התכשיר מתון בהשפעתו על פרוקי רגליים מועילים.

נו- לור הינו פיתיון נוזלי המופק מתירס ומיועד לריסוס בשילוב עם קוטל החרקים אקסירל להדברה של זבוב הפירות הים תיכוני בהדרים וזבוב הזית בזית. בוגרי הזבוב  (בעיקר הנקבות) נמשכים באופן חזק מאד לפיתיון שהוא תמיסת מזון מרוכזת ונקטלים כתוצאה מחשיפה לחומר ההדברה.

נו- לור אינו מכיל חומר הדברה ואינו משאיר שאריות על הפירות.

להלן תוצאות תצפית אווירית להפחתת נזק של זבוב הפירות הים תיכוני בתפוז מזן אור ע"י ריסוס פסים מהאוויר באקסירל ונו- לור, גבעת עוז, 2017:

מבצעים: אלון צור, איציק שור, חמי לינדנבוים – מרחב אגרו בע"מ

הטיפולים הנבחנים (סמ"ק/ד'):

מועדי היישום : 6/4/17; 16/4/17; 25/4/17; 4/5/17

תוצאות:

השפעת הטיפולים הנבחנים על נגיעות תפוז אור בזבוב הפירות הים תיכוני, גבעת עוז- 2017.

שיעור הפירות הנגועים (%) מתוך פירות שנקטפו מהעצים:

*שיעור הפירות הנגועים הינו על בסיס דגימות שנדגמו באקראי, בכל יחידת דגימה נקטפו 100 פירות ומתוכם נספרו הפירות שנמצאו נגועים בזבוב הפירות הים תיכוני.

ממסקנות הניסוי עולה כי התכשיר אקסירל במינון 10 ל'/ד' בשילוב עם נו-לור 125 במינון סמ"ק/ד' הפחית ביעילות את נזקי זבוב הפירות הים תיכוני בתפוז אור.

 

 

מקורות:

https://www.plants.org.il/uploadimages/fly_new.pdf גזית 2014

https://www.plants.org.il/uploadimages/Protocol%20for%20Medfly%20-%20leaflet%2018.8.10.pdf מועצת הצמחים, 2018

https://api.research-repository.uwa.edu.au/portalfiles/portal/19049697 – Arevalo-Vigne, 2017

Agronews

עיתון מקצועי וחדשות עדכניות