לחיפוש באינדקס התכשירים המלא שלנו

יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ איתנו?

חיפוש מוצר באתר

הסופר-כרובית של חיים

חיים מפן ממושב גבעתי מגדל בקיבוץ גבעת ברנר מזה 13 שנים גידולים חקלאיים, שביניהם מככבות כרוביות יפיפיות וגבעולי קולרבי חלקים ובוהקים.

לכבוד מהדורת החגים שלנו, נסענו לבקר את חיים ולשמוע את סיפורו, של המשק והכרובית.

הסיפור של חיים החל אצל סבו, שמו גם כן חיים מפן, שנולד בפולין ועלה לישראל ממחנות העבודה בגרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה. סבו של חיים התחתן והקים משק חקלאי במושב גבעתי שבו נהג לגדל עגבנייה, פלפל, תירס ועוד. אביו של חיים, ישראל מפן, המשיך בדרכו של אביו ולאחר מותו של אביו, העביר ישראל את המשק לשטחים בקיבוץ גבעת ברנר. בשנת 2007, השתחרר חיים מהצבא משירות קרבי בקבע והצטרף לאביו בניהול המשק המשפחתי.

חיים מנהל כיום, משק בעל גידולים איכותיים, עם תוצרת יפה ובריאה, שנמכרת ברשת המרכולים של רמי לוי- שיווק השקמה. את הכרוביות של חיים ניתן להריח מרחוק, כאשר מתקרבים ניתן לראות כיצד כוסו הכרוביות בעליהן אחת אחת בעבודה ידנית כדי שלא תקבלנה כוויות שמש וישמרו על צבען.

חיים סיפר לנו כי גידול כרובית כלל אינו פשוט. התהליך אינו רק "זריעה וקטיף". לפני ששותלים את הכרובית יש לנקות את האדמה, להפוך אותה ולעבד אותה. למזלנו, הגענו ביום בו בוצעה שתילה של שתילי כרובית וזכינו לראות כיצד נשתל כל שתיל כרובית ידנית ובמרחק מדויק זה מזה. לאחר מכן, הטיפול בצמחי הכרובית לא תם, יש לשמור על הצמחים מפני מחלות ומזיקים רבים הפוקדים את הכרובית בקיץ. עש הכרוב, כנימת עש הטבק ומזיקים רבים אחרים מאיימים על התפתחותה של הכרובית ועל משקל היבול הסופי ואיכותו.

שאלנו את חיים מה הסוד שלו; הוא סיפר שבאמצעות ייעוץ צמוד של אגרונום מחברתנו מרחב אגרו, הם ביצעו ניסויים והבחינו כי באמצעות תוספת סידן ע"י יישום תכשירנו בשם קאליו, יחד עם ריסוס סטימפלקס, ביוסטימיולנט על בסיס 100% אצות ים, מתקבלות תוצאות מובהקות של ירקות בריאים, מפותחים וחזקים במחירים משתלמים לכל דונם.

היתרון הבולט ביותר בשימוש בקאליו וסטימפלקס הינו שמדובר בתכשירי הזנה ובביוסטימיולנטים.

הגישה הרווחת בקרב מדינות העולם, ובשנים האחרונות גם בישראל, הינה השאיפה למעבר לחקלאות ברת קיימא. חקלאות זו שואפת לאיזון ולניהול משאבים מושכלים ולמציאת דרכים לספק את הביקוש למזון לאוכלוסייה ההולכת וגדלה, יחד עם מזעור הפגיעה בסביבה ושימור משאבי הטבע לדורות הבאים.

חברת גדות אגרו חרטה על דגלה כי תשאף לייבא ולייצר תכשירים מקיימים יותר, עם מינימום שאריות ופגיעה בסביבה ובבריאות האדם. מבין תכשירינו ניתן למצוא קוטלי מזיקים, קוטלי פטריות וחיידקים ותכשירי הזנה אורגניים. חלקם על בסיס מיצוי שמנים צמחיים, אצות ים, ועוד. השימוש בקאליו וסטימפלקס מהווה דוגמא מצוינת לשימוש מושכל ומדוד בתכשירי הזנה המביא תוצאות בשטח.

חיים מספר, כי בתקופת הקיץ, גידול הכרובית מביא עמו אתגרים רבים. הכרובית מתקשה לגדול בתנאי חום קשים וכי תוספת הסידן נותנת "בוסט" לצמח ומסייעת לו להתגבר על הקשיים ולהתפתח כראוי. התפקיד של הסטימפלקס בגידול הכרובית הינו להזין את הצמח ולהשלים את חוסריו. יותר מכך, בתקופת הקיץ, תקופת הגידול של הכרובית מתקצרת. בגלל תנאי מזג האוויר, לוקח לכרובית בין 75-50 ימים להיות מוכנה לקטיף. בחורף, זמן הגידול ארוך יותר ולוקח לכרובית בין 110-90 ימים להיות בשלה. לכן, בתקופת הקיץ, גידול הכרובית זקוק למזון זמין ולויטמינים בתקופת זמן קצרה יותר, יישום של סטימפלקס וקאליו בריסוס עלוותי מסייע לכל חלקי הצמח לקבל את התוספים ושומר על הפירות בריאים וחזקים.

דבר נוסף שמייחד את הכרובית של חיים הוא, כי הכרוביות נארזות במקום, אחת אחת, מיד לאחר הקטיף ומגיעות ארוזות, טריות ונקיות עד לבית הלקוח.

חיים אירח אותנו ועשה לנו סיור מהשדה ועד לבית האריזה. היה ניתן לראות כיצד הוא מטפח את הגידולים שלו ומכסה כל כרובית בערוגה מפני השמש וכיצד יודע בדיוק היכן הכרוביות שהפריגו מוקדם מהצפוי, וכן גם ידע להצביע על החלקה המוצלחת ביותר. לאחר הריאיון עם חיים הבנו כי הכרובית עוברת שלבים רבים ואתגרים לא פשוטים עד שמגיעה לביתנו ולצלחת.

תודה רבה לחיים מפן על האירוח החם.

Agronews

עיתון מקצועי וחדשות עדכניות