לחיפוש באינדקס התכשירים המלא שלנו

יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ איתנו?

חיפוש מוצר באתר

התמודדות החקלאים בתקופת הקורונה- סיפורו של משק מזרחי

"כשאנחנו רואים בעיה אנחנו חושבים כיצד לפתור אותה" 

שמואל מזרחי בן המושב גבע כרמל, הוא דור שביעי בארץ ישראל ומנהל יחד עם בנו יאיר משק חקלאי שירש מהוריו. בשנת 1949 הוריו של שמואל מזרחי הגיעו למושב בעקבות קריאתו של ראש הממשלה דוד בן גוריון אשר זימן משפחות יהודיות ליישב את אזורי הספר בישראל.

בעבר היו מגדלים במשק פלפלים מתוקים וחריפים, חצילים , אבטיחים, עגבניות ומלפפונים גם בשטח הפתוח. כיום, כדי להעלות את איכות היבול, משפחת מזרחי עברה לגידול בבתי צמיחה, בעיקר חצילים, מלפפונים ולאחרונה גם בננות.

עם התפרצות נגיף הקורונה, פקדו את החקלאים ברחבי הארץ אתגרים רבים אשר הקשו עליהם בניהול המשק. חוסר בכח אדם, השינויים בייצוא ובשוק החקלאי בכלל פגעו רבות בחקלאי ישראל וכן גם במשקם של משפחת מזרחי. יאיר בנו של שמואל, לא עמד מנגד והחליט לחשוב כיצד יפתור את הבעיה.

הפתרון שמצא היה שימוש באפליקציית סנדו לגיוס מתנדבים לחקלאות. דרך האפליקציה הגיעו עשרות מתנדבים לסייע בעבודות החקלאות, מקיפול אריזות ועד שתילה וקטיף, כל מתנדב קיבל משימה לפי יכולתו.

כחלק מהפרויקט במשק של משפחת מזרחי, בוצעו שיתופי פעולה עם בני נוער ממסגרת חינוכית חקלאית "תלמים" אשר באו להתנדב ולסייע במשק וכן גם הופעל פרויקט העסקת בעלי מוגבלויות בשיתוף ארגון אדנ"מ.

למשקו של שמואל מזרחי הגיעו כ 150 מתנדבים סך הכל, מכל קצוות האוכלוסייה ובגילאים שונים. מבין המתנדבים ניתן למצוא משפחות המגיעות לתרום וליהנות, אנשים ממקצועות שונים כגון טייסים, אנשי חינוך, עורכי דין, מנהלים מענף התיירות, מורי נהיגה ועוד רבים ומגוונים. אייל, מורה נהיגה מחיפה, אומר כי העבודה במשק נתנה לו את האפשרות "לברוח" מהשגרה וההסגר. כך העביר את ימי הקורונה בהנאה ובסיפוק, כאשר במקביל אף הצליח ליהנות מהטבע ולטעום יבול טרי ישירות מהשדה!

מפי המתנדבים, המשק של משפחת מזרחי מרגיש כמו בית. ישנה תחושה של חום, הכלה, מתן תשומת לב ויחס שווה לכל אחד מהמתנדבים. "אנחנו מגיעים ומקבלים אוויר לנשימה, אנחנו רגועים ונהנים להגיע ולעבוד בשטח".

עוד מספר יאיר כי אחת מקבוצות ההתנדבות מיוחדת במינה, "הפראיירים" של השומר החדש. מדובר בצעירים שאינם מפחדים מעבודה קשה ושמטרתם היא להתנדב בעבודות הקשות ביותר, אלה מגיעים בשעות הבוקר המוקדמות ומסייעים בעבודות החקלאות השונות.

כך מנהל יאיר מערך מתנדבים שלם מכל רחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום כאשר ערך חשוב מנחה אותו והוא לא לוותר, כאשר מגיע אתגר – הוא עומד בפניו איתן.

שאלנו את שמואל ויאיר האם גיוס המתנדבים היה יעיל, הם ענו כי המתנדבים עזרו רבות, שאלו המון שאלות, הגדילו ראש במשימותיהם והתעניינו ולמדו על תחום החקלאות. את הסיפוק האמיתי מספר יאיר שקיבל ממתן דוגמא אישית, מן המחויבות האישית שלו כלפי המתנדבים וכמובן מכך שאנשים פשוט באו לתת.

Agronews

עיתון מקצועי וחדשות עדכניות